Camping de Wereld

In 2001 werkte ik als vrijwilliger in een tentenkamp voor asielzoekers van het COA. Voor de Volkskrant schreef ik daarover een aantal columns in een rubriek genaamd “Camping van de Wereld.” Hieronder staan ze: sommige via het digitale Volkskrantarchief, andere via dat van mijzelf. Het werk heeft me ontmoetingen en ervaringen opgeleverd, die ik nooit had willen missen en die me altijd bij zullen blijven.

1) Camping de Wereld was de allereerste column met daarin voornamelijk een situatieschets en daarnaast een eerste confrontatie.

2) Hoe ik puzzelde met twee pubermeisjes in de kindertent.

3) Wat was ze beeldschoon en wat schommelde ze hoog, de dochter uit Afghanistan

4) De machteloosheid, de schaamte en de woede van een man uit Sierra Leone over kleren.

5) Er zat een man uit Bosnië tegenover mij en ik twijfelde tussen afgrijzen of mededogen.

6) “Mijn vader wil hard werken” vertelde de lange Russische puber uit Tadjikistan mij.

7) Ik kreeg ook nog een huwelijksaanzoek: hij zou koken, afwassen en parfum voor me kopen.

8) De laatste column over hoe het abrupt stopte: het kamp, het werk en dus ook mijn columns.

Geef een reactie

