Boerkaverbod

burkaHet eerste wat me aan haar opvalt zijn haar donkere ogen, die zich genoeglijk glinsterend samenknijpen als ze vrolijk naar me lacht. Ik schat haar rond de dertig jaar oud. Ze schudt me de hand en stelt zich voor: ze spreekt Nederlands met een licht Frans accent. Ze wil graag stage komen lopen bij ons op school in het kader van haar deeltijdopleiding tot wiskundelerares. We praten wat en ze komt me uitermate gemotiveerd, vriendelijk en intelligent voor.
Een tijdje later spreken we elkaar uitgebreider. Zakyia is een jaar of tien geleden uit Marokko naar Nederland gekomen, heeft vier kinderen gekregen samen met haar man, ook van Marokkaanse afkomst. De jongste is nu bijna anderhalf. Een tijdje geleden hebben ze besloten dat het nu tijd is voor haar om zich verder te gaan ontwikkelen. Haar man heeft een dag in de week vrij genomen om voor de kinderen en het huishouden te zorgen. En alhoewel het hard aanpoten is in hun drukke bestaan, is ze vastbesloten om haar diploma te gaan halen en kinderen wiskunde te gaan leren. Soms zit ze tot 3 uur ’s nachts te leren, maar ze vindt het heerlijk.
“Mijn man steunt me voor 100%, anders zou ik dit nooit kunnen doen,” zegt ze.
Als ik vraag of hij haar helpt in het huishouden, kijkt ze me verwonderd aan.
“Natuurlijk,” zegt ze “anders is het toch niet te doen met vier kinderen?! Afwassen, wassen, schoonmaken, koken, boodschappen doen: we doen het allemaal samen.”
Zakyia draagt een rok tot ver over de knie en een hoofddoek die weliswaar kleurig is, maar niet alleen haar haren, maar ook haar schouders bedekt.
“Je bent een gelovige vrouw, dat kan ik zien.” zeg ik tegen haar.
Ze knikt enthousiast.
“Wat vind jij ervan, dat de Nederlandse regering een boerkaverbod wil instellen?”
Zakyia gaat meteen rechtop zitten, slaat even ferm met de vlakke hand op tafel en zegt dan uit de grond van haar hart: “Ik vind dat heel goed. Zo’n boerka slaat nergens op en heeft niets met de islam te maken. Waarom zouden vrouwen zo’n ding willen dragen? Als ze niet willen deelnemen aan het openbare leven, blijven ze maar lekker binnen. Ze willen geen contact met niemand, toch? En ook niet met de maatschappij? Nou, dan maar niet! Dan blijven ze maar lekker thuis!”

Geef een reactie

