Kleren

(Uit de tijd dat ik vrijwilligerswerk deed in een vluchtelingenkamp in de haven van Amsterdam-West, zomer 2001)
Hij staat groot en sterk en zwart bij het loket. Achter hem wachten nog een man of zeven totdat ze aan de beurt zijn: sommigen net zo ongeduldig als hij, anderen gelaten. Hij wil ’s middags naar onze tweedehands “boetiek”. Op zijn papieren zie ik dat hij 35 jaar is, uit Sierra Leone komt èn dat hij al eerder kleren van ons gekregen heeft. Gelukkig spreekt hij Engels en kan ik hem uitleggen dat je volgens de regels maar één keer kleren krijgt. Dat irriteert hem. “Die kleren zijn me allemaal te klein: mag ik ze dan ruilen?”, vraagt hij.
Ik wijs op het aangeplakte vel papier waarop staat dat kleren niet geruild mogen worden en zeg dat het me spijt.
“Sinds mijn vertrek loop ik al in deze kleren. Ze zijn tè vies en ik wil ze wassen, maar ik kan ze niet wassen als ik geen andere kleren heb. Ik voel me zo smerig. Probeer je eens in mijn situatie in te leven”. Zijn stem wordt luider, zijn ogen donkerder, zijn gezicht verstrakt.
“Hoe lang ben je al onderweg?” probeer ik hem af te leiden.
“Drie weken, dus ik heb deze kleren al drie weken aan, zelfs mijn onderbroek. Wat blijft er van mijn waardigheid over op deze manier? Het werkt me op mijn zenuwen en ik word er vervelend van.”
“Ik begrijp het,” zeg ik ernstig. En dan, glimlachend met mijn handen quasi hulpeloos geheven: “maar ik hoop dat je het niet op mij gaat afreageren”. Opgelucht zie ik hoe hij zich ontspant.
“Nee, jij doet ook maar je werk, dat weet ik wel.”
Ik vertel hem dat er zovelen zijn die hetzelfde probleem hebben, dat er niet genoeg kleren zijn, dat we niet alleen zíjn probleem op kunnen lossen en de rest ermee laten zitten. Gelukkig toont hij daar begrip voor. Hij verontschuldigt zich bij de anderen voor het feit dat hij zoveel tijd in beslag neemt. En dan zet ik hem tòch op de lijst. Met de aantekening dat hij me beloofd heeft om het te accepteren, als hij echt niet geholpen kan worden. Die afspraak wordt met een handdruk bevestigd. Een man een man, een woord een woord.

Een gedachte over “Kleren

Geef een reactie

