In de kindertent

puzzle

Ze zitten zwijgend tegenover elkaar aan tafel voor zich uit te staren en lijken zich eindeloos te vervelen: twee zwarte pubermeisjes uit Angola. De één met een bijna popperig, fijn getekend gezichtje, de ander met diepe acné-putten in haar wangen en slordige, korte rasta-vlechtjes op haar hoofd. Ze hebben allebei een spijkerbroek, sportschoenen en een dik jack aan, terwijl het bloedheet is in de tent. Met enige moeite -zij spreken geen Engels en ik geen Portugees- kom ik hun namen te weten: Viola (de mooie) en Nausa.

Om hen heen spelen en rennen zo’n dertig kinderen van allerlei leeftijden, afkomstig uit landen als Afghanistan, Bosnië, Irak en Iran. Af en toe is er onenigheid en wordt er hard gegild of geroepen. Nausa en Viola verroeren zich niet; alles gaat volstrekt langs hen heen.

Ik pak een Donald Duck-legpuzzel uit de kast en zet hem voor de meisjes op tafel: geen reactie. Ik schuif een stoel voor mezelf aan, haal de deksel van de doos en kijk Viola en Nausa uitnodigend aan. Ze glimlachen een beetje moedeloos naar me, zeggen iets tegen elkaar en kijken dan weer voor zich uit, langs elkaar heen. Ik begin de 300 puzzelstukjes om te draaien en te sorteren. Met tussenpozen helpt Viola me daarmee, om vervolgens haar blik weer op oneindig te richten. Ik ga de randen van de puzzel leggen. Met één hand houdt Viola op mijn verzoek de deksel met afbeelding rechtop. Dan zie ik hoe Nausa een paar grijs-zwarte stukjes pakt en ze in elkaar probeert te passen. Haar schouders staan krom van de inspanning, maar het lukt niet echt. Af en toe geef ik haar wat stukjes die ze lijkt te kunnen gebruiken.

Een klein uurtje zitten we daar zo met zijn driëen, totdat de andere kinderen zijn verdwenen en mijn collega’s hebben opgeruimd. Wij moeten ook stoppen. De puzzel is nog lang niet af en mag blijven liggen. Viola en Nausa kijken me recht in de ogen als we verlegen lachend “bye-bye” tegen elkaar zeggen en elkaar even aanraken.

(Zomer 2001)

Een gedachte over “In de kindertent

Geef een reactie

