Geurtjes

2013-10-24 14.34.52

Pubers kunnen ontzettend ruiken. Vooral als ze in de pauze gestoeid of gevoetbald hebben, maar ook als er in een ruimte met dichte deur en ramen hard gewerkt wordt. Mede daarom heb ik een geursteen in mijn lokaal waarop ik van tijd tot tijd wat etherische olie druppel: lavendel of rozenhout zijn favoriet. Het gebeurt regelmatig dat leerlingen binnen komen en vragen hoe het komt dat het zo lekker ruikt, maar natuurlijk zijn er ook enkelen die het “smerig” vinden.

Scherpzuur
Persoonlijke hygiëne is iets dat tot de ontdekkingen en/of verworvenheden van de opgroeiende mens behoort en sommigen zijn er al meer vertrouwd mee dan anderen. In mijn mentorklas zit een flink uit de kluiten gewassen jongen die er nog niet zoveel kaas van gegeten heeft. Af en toe ruikt Samir bepaald niet fris en dan hangt er een intens scherpzuur odeur om hem heen. Hij wordt er wel eens mee geplaagd door zijn medeleerlingen. Soms kan hij er een beetje om lachen als een boer met kiespijn en soms gaan ze te ver en wordt hij boos. Het ligt gevoelig.
Vandaag wil hij wat nadere uitleg over grammatica en ik kom vlak bij hem staan. Het is weer zo’n dag… Ik word er een beetje wee van: wat een lucht hangt er om hem heen, je kunt er plakken van snijden!
Ik houd mijn adem in, buig me wat verder naar hem toe en in zijn oor fluisterend, zodat niemand anders het kan horen, maak ik hem attent op mijn waarneming: “Samir, je ruikt niet echt fris vandaag.”
Hij reageert met luide stem, wenkbrauwen gefronst, ogen donker van ongeduld en frustratie.
“Ja, nou… en wat kan ik daaraan doen, juffrouw?” galmt hij verontwaardigd met zijn zware basstem door het lokaal. Sommige leerlingen kijken even in onze richting, maar gaan daarna weer gewoon door met hun werk. Samir kan zich wel vaker op een dergelijke manier uiten.
Ik sta met mijn wijsvinger op mijn lippen gedrukt te gebaren dat hij zachter moet praten. Het is immers juist niet mijn bedoeling dat anderen te weten komen waar het om gaat en hem vervolgens belachelijk zullen maken.
“Wacht maar even,” zeg ik met gedempte stem om hem te kalmeren.

Spuitbus
Ik loop naar een paar meiden toe van wie ik vermoed dat ze deo bij zich hebben en vraag of ik die even van ze mag lenen.
“Is het voor Samir?” vraagt Sana ernstig en begripvol, maar net iets te luid.
Ik knik en leg weer mijn vinger op mijn lippen in een poging haar tot discretie te bewegen.
Sana buigt zich hulpvaardig over haar tas en begint daarin te graaien. Fijn toch, dat mijn leerlingen iets voor elkaar over hebben, mijmer ik voor me uit.
En dan, voordat ik het in de gaten heb, staat ze op en in een paar stappen is ze bij Samir, met een spuitbus in haar hand waar ze ondertussen de dop vanaf getrokken heeft.
“Sana, wat doe je?” roep ik nog.
Maar ik ben te laat. In een vloeiende beweging spuit ze Samir zigzaggend van top tot teen helemaal onder: alsof ze een insect aan het verdelgen is. De arme jongen kan nog net zijn handen voor zijn ogen doen. Met dezelfde vaart plopt ze de dop weer op de spuitbus, terwijl ze één stap bij het tafeltje van Samir vandaan zet, die zich nu in een wolk van rozen en viooltjes bevindt. Hij heeft astma en soms zelfs bronchitis, maar nu zit hij doodgemoedereerd op zijn stoel. Hij kucht een beetje, maar van enig protest is geen sprake. Sana staat daar maar en kijkt me vragend aan vanonder haar zwarte hoofddoekje. Het probleem is opgelost, dat wilde ik toch, waarom roep ik dan zo?
“Zoiets moet je wel eerst vragen…” probeer ik haar duidelijk te maken, “je kunt toch niet zomaar iemand ongevraagd onderspuiten met deo??!!”
Maar het komt totaal niet over en ook de andere leerlingen vinden het blijkbaar volstrekt normaal en begrijpen echt niet waar ik me zo druk over maak.
Sana haalt haar schouders op en gaat weer op haar plaats zitten. Samir mompelt iets waaruit blijkt dat hij er niet mee kan zitten. En alsof er niets bijzonders gebeurd is, buigt iedereen zich weer over boek en schrift om aan het werk te gaan.
Verbouwereerd stap ik in Samir’s welriekende persoonlijke ruimte en probeer hem uit te leggen wat het verschil is tussen voorzetsels en lidwoorden.

